Managerial leadership and job performance, a study significant correlation

Authors

  • Isaac Neonel Quea-Larico Universidad Peruana Unión

DOI:

https://doi.org/10.52936/p.v1i1.13

Keywords:

desempeño docente, educación de calidad, estilo de liderazgo, liderazgo del director

Abstract

This research aimed to determine to what extent the director's leadership style is related to job performance. Seventy teachers participated, applying the respective questionnaires, which evaluate the predictor variable: leadership; as well as, the variable work performance. The results obtained show a high value of the correlation coefficient that exists between the predictor variable "leadership" and the criterion variable "teaching job performance": R = 0.605; indicating a positive correlation above the mean. The coefficient of the predictor variable: Leadership is B = 0.001, indicating that this variable fully explains the teacher's job performance, since the null hypothesis is accepted, that is, the sign value is less than the alpha value; indeed, sign = 0.997 <α = 0.05. In conclusion, the director's leadership is significantly related to job performance.

Author Biography

Isaac Neonel Quea-Larico, Universidad Peruana Unión

References

Amírez-Vielma, R., & Nazar, G. (2019). Factores motivacionales de diseño del trabajo y su relación con desempeño laboral. Revista Psicologia: Organizações E Trabalho, 19(4), 791–799. https://doi.org/10.17652/rpot/2019.4.17517

Argote, D. L. (2018). Liderazgo de los directivos y su influencia con el desempeño docente en las instituciones educativas públicas del nivel de educación secundaria de la provincia de Ilo, Moquegua 2016. [Tesis, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. Retrieved from http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/5875

Atencio, S. R. (2019). El liderazgo y el clima institucional en la institución educativa del colegio nacional industrial N° 31 “Nuestra Señora del Carmen” San Juan Pampa – Pasco -2016. [Tesis de maestro, Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión]. Retrieved from http://repositorio.undac.edu.pe/bitstream/undac/1935/1/T026_09300786_M.pdf

Barrientos Gutiérrez, P. (2014). La educación de los educadores en el desempeño docente, 4(6), 53–57.

Castro, J. I. (2017). Relación entre liderazgo y clima institucional en docentes del Instituto Isaac Neonel Quea-Larico

Superior Pedagógico Público “Cachicadán” Santiago de Chuco – La Libertad. [Tesis de maestría, Universidad Nacional “Pedro Ruiz Gallo”]. Retrieved from http://repositorio.unprg.edu.pe/bitstream/handle/UNPRG/8826/Calderon_Carlos_Fra ncisco_Artemio.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Corrales, R. (2018). Propuesta de un programa de liderazgo directivo para optimizar el clima institucional en la institución educativa de primaria menores N° 11534 “José Campos Peralta” de Batangrande del distrito de Pítipo, provincia de Ferreñafe- 2016. [Tesis de maestría, Universidad Nacional “Pedro Ruiz Gallo” de Lambayeque]. Retrieved from http://repositorio.unprg.edu.pe/bitstream/handle/UNPRG/6890/BC- 3547 CORRALES LEONARDO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Galindo, D. M. (2017). Liderazgo directivo y desempeño docente en las IEI N ° 090 y 091 del distrito de Jesús María – UGEL 03 , 2017. [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Retrieved from https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/14180

González, J., & Subaldo, L. (2015). Opiniones sobre el desempeño docente y sus repercusiones en la satisfacción profesional y personal de los profesores. Educación, XXIV(47), 90–114. Retrieved from http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/14247/14865

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. del P. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta edic). México, D.F: McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Imbernón, F. (2019). La formación del profesorado de educación secundaria: la eterna pesadilla. Revista de Currículum Y Formación de Profesorado, 23(3), 150–163. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9302

López, R. (2019). La innovación docente en la formación del profesorado. principios y directrices de futuro. Crónica Revista Científico Profesional de La Pedagogía Y Psicopedagogía, (4), 83–94.

Macahuachi, P. B., & Gonzales, K. D. (2017). Liderazgo directivo y desempeño docente en la institución educativa inicial Nuestra Señora de La Esperanza del distrito de Tambopata Puerto Maldonado- 2016. Universidad Católica Los Ángeles Chimbote, Facultad de Educación y Humanidades, Escuela Profesional de Educación. Madre de Dios, Perú.

Maiztegui-Oñate, C., Villardón-Gallego, L., Navarro, M. Á., & Santibáñez, R. (2019). Hacia un enfoque de justicia social: la percepción del profesorado sobre la educación intercultural en contextos de escasa presencia de alumnado extranjero. Educar, 55(1),

–140. https://doi.org/https://doi.org/10.5565/rev/educar.980

Martín-Romera, A., & García-Martínez, I. (2018). Profesionalización del docente en la

actualidad: contribuciones al desarrollo profesional. Profesorado Revista de Currículum Y Foramción Del Profesorado, 22(1–17). Retrieved from http://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/9916/8039

Maya, E., Aldana, J. J., & Isea, J. (2019). Liderazgo directivo y educación de calidad. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia Y Tecnología, V(9), 114–129. Retrieved from https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/102/84

Mego, L. M., & Ramírez, E. J. (2018). Liderazgo pedagógico del director y desempeño docente del nivel secundario en la institución educativa “Andrés Avelino Cáceres” distrito de baños de Cajamarca. [Tesis de maestría, Universidad Privada Antonio Guillermo Urrelo]. Retrieved from http://repositorio.upagu.edu.pe/handle/UPAGU/759

Ministerio de Educacion. (2013). Marco de Buen Desempeño Docente. Un buen maestro cambia tu vida, 132.

Quezada, S. (2018). El liderazgo estratégico del director y el éxito institucional del programa de tecnología educativa de la Universidad Nacional de Trujillo-2016. [Tesis doctoral, Universidad Privada Antenor Orrego]. Retrieved from http://repositorio.upao.edu.pe/bitstream/upaorep/3784/1/RE_DOCT_EDU_SONIA.Q UEZADA_LIDERAZGO.ESTRATEGICO_DATOS.PDF

Sánchez, M. S. (2019). Liderazgo directivo y clima organizacional en una institución educativa pública del Callao. [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. Retrieved from http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/USIL/8800/3/2019_Sanchez-Flores-De- Sanchez.pdf

Vargas, S. L., & Flores, M. M. (2019). Cultura organizacional y satisfacción laboral como predictores del desempeño laboral en bibliotecarios. Investigación Bibliotelógica, 33(79), 149–176. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/pdf/ib/v33n79/2448- 8321-ib-33-79-149.pdf

Published

2019-06-06

How to Cite

Quea-Larico, I. N. (2019). Managerial leadership and job performance, a study significant correlation. Paidagogo, 1(1), 130–148. https://doi.org/10.52936/p.v1i1.13

Issue

Section

Artículos